הרצליה נבחרה לשמש כחממת ניסוי ראשונה מסוגה במדינה, שבה סטרטאפים יכולים לעשות שימוש במערכות העירוניות כדי ליישם בפועל יוזמות טכנולוגיות מתקדמות. היוזמה החדשנית שמוביל מ"מ וסגן ראש העיר, מחזיק תיק התחבורה אייל פביאן, מבוססת על קול קורא שיצא לפני מספר חודשים, אליו ניגשו עשרות סטרטאפים, ומתוכם נבחרו שישה ראשונים שיזכו לפתח ולבחון את הטכנולוגיות שלהם בתנאי שטח אמיתיים.
המהלך מהווה חלק אינטגרלי מתכנית הדגל של ראש העיר יריב פישר, הכוללת מתווה רחב של תכנון אסטרטגי, מיפוי צרכים, בניית אפליקציה עירונית לתחבורה, הקמת מסופי תחבורה ויצירת מעורבות קהילתית.
מנהלת אגף חני"ת (חדשנות, ניידות ותחבורה מקיימת) יפעת זמיר הסבירה כי הרצליה הופכת ל"ארגז חול של קדמה וטכנולוגיה בתחום התחבורה". לדבריה, המהלך מאפשר ליוזמות פורצות דרך לעשות ניסוי כלים שיתעצב וישתפר תוך כדי תנועה, ונותן "הצצה לעתיד תחבורתי טוב יותר, יעיל יותר, ידידותי יותר לסביבה ולתושב ולכל משתמשי הדרך". במקום לחכות שהטכנולוגיה תהיה קיימת ואז ליישם אותה, העיר בוחרת לאפשר לה להתפתח בשטח ולהוכיח את עצמה בכל יום מחדש, מדגישה זמיר.
הכירו את ששת הסטארטאפים שנבחרו:
ITC – רמזורים חכמים למניעת פקקים
חברת ITC מפתחת תוכנה מתקדמת המשתמשת בראייה ממוחשבת ולמידת מכונה כדי לחזות דפוסי תנועה ולהתאים את הרמזורים בזמן אמת. המערכת מקצרת זמני נסיעה, משפרת בטיחות ומפחיתה פליטות מזהמות באמצעות אופטימיזציה של זרימת התנועה בצמתים. https://www.itc.city
התועלת לעירייה: המערכת מאפשרת לעיריית הרצליה להפחית משמעותית את עומסי התנועה בשעות השיא ללא צורך בהשקעה בתשתיות פיזיות נוספות. על פי מחקרים בינלאומיים, מערכות רמזור חכמות יכולות לקצר זמני נסיעה עד 25% ולהפחית פליטות פחמן דו-חמצני עקב פחות זמני המתנה. בנוסף, העירייה תקבל נתונים מדויקים על דפוסי תנועה שיאפשרו תכנון עירוני חכם יותר לעתיד.

ConnVAS – קצה חכם מבוסס בינה מלאכותית
המערכת מרכזת פתרונות בטיחות וניתוח תנועה בזמן אמת, כוללת מעבר חצייה חכם, ניתוח התנהגות משתמשי דרך ושילוב תקשורת X2V בין תשתיות לרכבים. הטכנולוגיה פועלת במערכת אחת עצמאית המספקת מענה מקיף לאתגרי הבטיחות בדרכים. https://www.connvas.com
התועלת לעירייה: ConnVAS מספקת לעיריית הרצליה כלי מקיף לשיפור הבטיחות בנקודות המסוכנות ביותר בעיר, במיוחד במעברי חצייה. המערכת מזהה מראש מצבי סיכון ומתריעה בזמן אמת, מה שיכול להפחית תאונות דרכים ולמנוע פציעות של הולכי רגל ורוכבי אופניים. העירייה תוכל גם לקבל דוחות מפורטים על התנהגות משתמשי דרך ולבצע שיפורים תשתיתיים מבוססי נתונים.
Captain Up – אנליטיקה התנהגותית לעידוד תחבורה מקיימת
מערכת מבוססת כלכלה התנהגותית וביג דאטה המנתחת בזמן אמת את התנהגויות משתמשי הדרך ותשתיות. הפתרון יוצר מסלולים מותאמים אישית, מעודד דפוסי נסיעה רצויים ומקדם שימוש בחלופות לרכב הפרטי תוך הפחתת צפיפות התנועה. https://captainup.com
התועלת לעירייה: Captain Up מאפשרת לעיריית הרצליה ליישם תוכנית תמריצים חכמה שתעודד תושבים לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם. המערכת יכולה לזהות משתמשים שנוסעים ברכב פרטי בשעות עומס ולהציע להם אלטרנטיבות אטרקטיביות כמו קורקינט שיתופי או הסעה קהילתית. בנוסף, הנתונים האנליטיים יעזרו לעירייה להקצות משאבים ביעילות ולזהות נקודות בעייתיות בתשתית התחבורתית.

Elssway – טעינה אלחוטית לכלי רכב חשמליים
מערכת חדשנית המספקת טעינה אלחוטית ללא כבלים או מתקנים פיזיים לכל סוגי הכלים החשמליים – קורקינטים, אופניים, אופנועים ורכבים. הפתרון מאפשר טעינה מבוזרת לאורך כל שעות היום, מאריך את חיי הסוללה ומפחית סיכוני דליקה באמצעות ניטור ובקרה מרכזית. https://www.elssway.com
התועלת לעירייה: Elssway פותרת אחד האתגרים המרכזיים של הרצליה – איך לעודד את המעבר לניידות חשמלית ללא צורך בתשתית טעינה יקרה ומסורבלת. העירייה תוכל להציב נקודות טעינה אלחוטיות בתחנות אוטובוס, חניונים ואזורי שהייה ציבוריים, מה שיהפוך את השימוש בקורקינטים ואופניים חשמליים לנוח ומעשי יותר. המערכת גם מפחיתה את העלויות התפעוליות של שירות ה"סקיפר" החשמלי העירוני ומאריכה את חיי כלי הרכב.
AIALAMA – מוקדן חכם לשיתוף נסיעות
פלטפורמה ייחודית המאפשרת לתושבים לתאם נסיעות משותפות באמצעות WhatsApp, בזמן אמת לפי מיקום והעדפות אישיות. המערכת לומדת מדפוסי השימוש, מפחיתה עומסי תנועה וזיהום אוויר ומספקת דוחות מפורטים לעירייה לצורך קבלת החלטות מושכלות.
התועלת לעירייה: AIALAMA מציעה פתרון זול ומהיר להפחתת מספר כלי הרכב בכבישים בשעות העומס. במקום להשקיע מיליונים בתשתיות תחבורה ציבורית נוספות, העירייה יכולה לעודד תושבים לשתף נסיעות ובכך להגיע ליעד של הפחתת 40% ברכבים פרטיים במהירות. הדוחות המפורטים שהמערכת מספקת יאפשרו לעירייה להבין את דפוסי התניידות האמיתיים של התושבים ולתכנן שירותי תחבורה נוספים בהתאם.

A.D Knight – זיהוי בתנאי ראות קשים
החברה מפתחת טכנולוגיה מתקדמת לזיהוי משתמשי דרך בתנאי ראייה לקויה באמצעות חיישנים המאתרים מכשירים אישיים כמו טלפונים ניידים. המערכת מנתחת את מיקומם, מסלולי התנועה ורמת המודעות שלהם לתנועה, במטרה לשפר את הבטיחות והזרימה בכבישים. https://www.ad-knight.com
התועלת לעירייה: A.D Knight מספקת פתרון קריטי לשיפור הבטיחות בתנאי מזג אוויר קשים או בשעות החשיכה, שבהם רוב תאונות הדרכים מתרחשות. הטכנולוגיה יכולה להתריע על נוכחות הולכי רגל או רוכבי אופניים במקומות שבהם קשה לזהות אותם, מה שמפחית משמעותית תאונות דריסה. בנוסף, העירייה תוכל לזהות נקודות מסוכנות בעיר שבהן יש פגישות תכופות בין כלי רכב להולכי רגל ולשפר את התשתית או התמרור במקומות אלה.
פיילוט ראשון כבר בשטח
במקביל ליוזמה, מופעל כבר בימים אלה פיילוט של חברת Exelerate בציר בן-גוריון בהרצליה. מדובר ברמזורים אדפטיביים המשתמשים באלגוריתמיקת בינה מלאכותית לניהול תנועה חכמה והפחתת עומסים. הציר המרכזי, שמאופיין בתנועה רבה של כלי רכב, תחבורה ציבורית והולכי רגל לאורך כל שעות היום, צפוי להפוך ל"ציר חכם" שישפר את זמני ההמתנה ברמזור, יקצר זמני נסיעה ויפחית זיהום אוויר.
החזון: 70% תחבורה מקיימת
ראש העיר יריב פישר הצהיר: "הרצליה ממשיכה להוביל כעיר חדשנית, המחברת בין טכנולוגיה מתקדמת לאיכות חייהם של התושבים". לדבריו, על העיר לפעול כבר כעת כדי להתאים את עצמה למציאות המשתנה ולהגיע ליעד השאפתני של 70% תחבורה מקיימת לעומת 30% רכבים פרטיים. מ"מ וסגן ראש העיר אייל פביאן הוסיף כי הרצליה עומדת בחזית החדשנות בתחבורה בישראל, וכי היוזמה מייצרת "מהפכה אמיתית שתפחית עומסי תנועה, תשפר את איכות החיים והבטיחות בעיר".
מ"מ וסגן ראש העיר, מחזיק תיק התחבורה אייל פביאן, הדגיש: "הרצליה עומדת כיום בחזית החדשנות בתחבורה בישראל. ששת הסטרטאפים שנבחרו, לצד חברות נוספות, הם רק תחילתו של המסע להפוך את הרצליה למוקד יישום של טכנולוגיה פורצת דרך. אנו מייצרים מהפכה אמיתית שתפחית עומסי תנועה, תשפר את איכות החיים והבטיחות בעיר. הרצליה היא עיר עתירת טכנולוגיה וחדשנות וככזו זה טבעי שבחרנו להפוך אותה למובילה בישראל בטכנולוגיות תחבורה ותנועה. אנו עובדים יחד עם מרכזי החדשנות של גופים רבים במטרה להוביל לשיפור אמיתי בתנועה בהרצליה ולהתמודד בהצלחה עם אתגר התחבורה העצום".
נתונים מעודדים: עלייה של 75% בתחבורה ציבורית
הנתונים המצטברים מצביעים על שינוי משמעותי בהתנהגות התושבים. מספר התיקופים בתחבורה הציבורית עלה בכ-75% ברבעון השני של 2025 ביחס לאותו רבעון ב-2024, מ-6,412 תיקופים ל-11,195. העלייה הדרמטית מגיעה בעקבות תגבור התחבורה הציבורית שיושם בספטמבר 2024 על ידי משרד התחבורה בשיתוף העירייה, והשקת שירות ההיסעים העירוני "סקיפר" שפועל בשש שכונות.
הרצליה אינה לבדה במסע
היוזמה המשולבת של הרצליה מציבה את העיר כמודל ארצי לשילוב בין תכנון עירוני אסטרטגי לבין יישום טכנולוגיות מתקדמות. בעוד שערים רבות בעולם משקיעות מיליארדים בתשתיות תחבורה ציבורית מסורתיות, הרצליה בוחרת במסלול חדשני – להפוך את העיר למעבדת חיה שבה טכנולוגיות זמינות ונגישות משתלבות עם התשתיות הקיימות. הגישה החדשנית הזו מאפשרת לעירייה להשיג תוצאות מהירות יותר ובעלויות נמוכות יותר, תוך יצירת מודל שעשוי להיות מאומץ על ידי ערים נוספות בישראל ובעולם. המהלך גם ממקם את הרצליה כמרכז משיכה לחברות סטארטאפ בתחום התחבורה והניידות, מה שיכול להביא לצמיחה כלכלית ויצירת מקומות עבודה בעיר.
ערים מובילות בישראל ובעולם כבר מפעילות יוזמות דומות לשילוב טכנולוגיות חכמות בתחבורה העירונית. תל אביב הקימה כבר ב-2018 את "פארק עתידים" כאזור ניסוי עירוני לטכנולוגיות ניידות חכמה בשיתוף הטכניון ורנו-ניסאן, וירושלים משלבת רמזורים אדפטיביים כחלק מפרויקט הרכבת הקלה.
בזירה הבינלאומית, ריו דה ז'נרו בברזיל הקימה ב-2022 "ארגז חול רגולטורי" המאפשר לחברות לנסות טכנולוגיות חדשות במשך 12 חודשים תחת פיקוח עירוני, כולל משלוחים ברחפנים ותשתית טעינה לרכבים חשמליים, בעוד שברצלונה וסטוקהולם מפעילות תוכניות sandbox דומות.
למען החטופים









