מערכת החינוך בהרצליה עומדת במוקד דיון ציבורי סוער בחודשים האחרונים, בעקבות חילופי השלטון בעיר. כמורה ורכזת תחום דעת בתיכון חדש בהרצליה, אני מבקשת להציג נקודת מבט מאוזנת ומפוכחת על מצב החינוך בעיר. טור דעה זה מתייחס לביקורות הנשמעות כלפי ההנהגה החדשה, תוך בחינה מעמיקה של האתגרים ארוכי הטווח במערכת החינוך המקומית והצורך בגישה מאוזנת ובונה לשיפור המצב.
מיום כניסתה של ההנהגה החדשה לעיר הרצליה, אני קוראת פעם אחר פעם, כתבות ופוסטים ברשתות החברתיות ובהן ביקורות שמטרתם אינה הצעות לשינוי ויעול אלא השתלחות חסרת מעצורים בשלטון המוניציפאלי החדש שפועל כחצי שנה בלבד.
הכתבה האחרונה באחד מהמקומונים דנה בהדרדרותה של מערכת החינוך המקומית, אשר אני נמניית עליה. האדרת מערכת החינוך בעיר והצגת "קריסתה" מאז חילופי השלטון, חוטאת לאמת שלא לומר רחוקה ממנה שנות אור. כבר שנים מערכת החינוך בהרצליה אינה מהטובות במדינה ואף לא בהשוואה לאלו שבאזורנו. אחוזי בגרות אמנם גבוהים, אך מדרג הציונים נמוך ביחס לשכנותינו. אפשר לתלות זאת במערכת החינוך הכוללת, מעמד המורה והשכר הבלתי מתגמל ואפשר לבדוק נתונים מקומיים.
תשתיות ומבני חינוך
למרות שהעיר גדלה בקצב אקספוננציאלי, מזה כשני עשורים שלא נבנו בהרצליה בתי ספר חדשים זולת אלו שקמו בגליל ים עם הקמתה של השכונה החדשה וגם שם חטיבת הביניים משמשת את חטיבת אלתרמן שנבנית ולא את כלל תושבי העיר, ובינוי הרחבה שהושלם השנה בקמפוס מדעים (תיכון חדש, הנדסאים וחטיבת הביניים יד גיורא).
הכיתות בהרצליה מונות את מספר התלמידים הגדול ביותר בערי השרון שלא לדבר על השכבות – בתיכון הראשונים יש 14 כיתות בשכבה, ביובל ובחדש כ- 12 כיתות.
התשתיות הישנות לא טופלו במשך שנים ותלמידים רבים מידי למדו בסביבת למידה שלא תואמת מערכת עירונית חזקה ועמידה כהרצליה. אחרי שנים של המתנה, רק כשנה לפני הבחירות האחרונות, פתאום אושר בינוי בכמה בתי ספר במקביל, עדיף מאוחר מלעולם לא, אבל אז פרצה המלחמה שהשאירה אלפי תלמידים ללא מיגון ומנהלים שג'ינגלו בחיפוש אחר פתרון, משום שהעיריה לא סיפקה אותו.
כח אדם וציוותים
גם הביקורת הנשמעת חדשות לבקרים על תחלופת מנהלים ובעלי תפקידים באגף החינוך, תמוה שמיוחסת לשלטון החדש. בבית הספר נעמי שמר התחלפו שלוש מנהלות בשלוש שנים. בתיכון חדש התחלפו שלושה מנהלים בשלוש שנים, וכך גם בתיכון דור.
בשעה שבכל הארץ חסרים אלפי מורים, בהרצליה נפתחה שנת הלימודים עם מצבת מנהלים ומורים מלאה, כן, זה היה כנראה ממש קשה, אבל בוצע.
ולגבי נושאי התפקידים, גלילה יבין היא המשנה לראש העיר, החשיבות שהיא מייחסת לחינוך ידועה ומוכרת עוד מהיותה חברת מועצת העיר, הייתי מחכה קצת לפני ששופטים את ביצועיה.
ולגבי שאר נושאי התפקידים, בכל מערכת מוניציפאלית, כשמתחלפת הנהגה, אנשים מרגישים פחות נוח לעבוד עם מי שהיו באופוזיציה ועכשיו הפכו להנהגה, זה מובן והגיוני, אין לי ספק שמחליפיהם יהיו גם הם, אנשי מקצוע מצויינים.
סיכום
הרצליה של השנים האחרונות לא התאפיינה במערכת חינוך מהטובות בארץ או בשרון, אבל יש לה פוטנציאל גדול להפוך לכזאת. גם לי כחלק ממערכת החינוך, יש ביקורת רבה עליה, אבל כמוני הייתי ממליצה למבקרים ולמשתלחים לחזק את המערכת ולהמתין קצת עם הביקורת. מערכת החינוך בהרצליה ניצבת בפני אתגרים משמעותיים שהצטברו לאורך שנים רבות. בעוד שקל להאשים את ההנהגה החדשה בכל הבעיות, חשוב לזכור כי שינוי מערכתי דורש זמן, סבלנות ושיתוף פעולה. במקום ביקורת הרסנית, עלינו לאמץ גישה בונה ולתת להנהגה החדשה הזדמנות אמיתית להוביל שינוי. כאנשי חינוך ותושבי העיר, תפקידנו הוא לתמוך במאמצים לשיפור המערכת, להציע פתרונות יצירתיים ולעבוד יחד למען עתיד טוב יותר לילדי הרצליה. רק באמצעות שיתוף פעולה ואורך רוח נוכל לממש את הפוטנציאל האדיר הטמון במערכת החינוך העירונית.
טור הדעה נכתב על ידי סהר אמר.
מורה, מחנכת ורכזת תחום דעת "אדם, סביבה ונוף" בתיכון חדש בהרצליה.
ממוצע ציוני הבגרות בהרצליה והערים השכנות לשנת תשפ"א (2021-2022)
- הרצליה: 83.23
- רמת השרון: 86.79
- רעננה: 84.27
- כפר סבא: 83.15
- הוד השרון: 82.39
אחוז הזכאים לבגרות בהרצליה והערים השכנות לשנת תשפ"א (2021-2022)
- הרצליה: 91.1%
- רמת השרון: 94.7%
- רעננה: 91.1%
- כפר סבא: 90.8%
- הוד השרון: 88.5%
- הציונים התפרסמו בעקבות בקשת חופש מידע שהוגשה למשרד החינוך על ידי התנועה לחופש המידע.
- מידע נוסף ניתן למצוא באתר "שקיפות בחינוך" בכתובת shkifut.education.gov.il