המרינה בהרצליה הפכה לשער הכניסה הראשי לישראל בימים האחרונים, כאשר העיר נערכת לסוף שבוע מואץ עם כוחות מתוגברים לקבלת אלפי ישראלים החוזרים הביתה מחו"ל. המרינה הבינלאומית משמשת כמעבר גבול ימי מרכזי בין ישראל לקפריסין, על רקע סגירת נמלי התעופה והצורך במענה מהיר לאזרחים המבקשים לשוב ארצה.
מאז תחילת מבצע "עם כלביא", נרשמה פעילות ימית חסרת תקדים במרינת הרצליה. כ-150 סירות הביאו כ-2,000 איש לישראל, כאשר בימים האחרונים נרשמה תנועה ממוצעת של כ-400 נוסעים ביום. במקביל, יצאו מהמרינה מעל 150 כלי שיט עם יותר מ-1,400 נוסעים – בהם אזרחים ישראלים ותיירים מצרפת, קנדה, ארצות הברית והולנד – בדרכם למרינות לרנקה, לימסול ואיה נאפה שבקפריסין.
מבצע "דינמו, מצלצל מוכר"? הפעילות הימית האינטנסיבית מזכירה במידת מה את מבצע "דינמו" ההיסטורי משנת 1940, שבו מאות כלי שיט אזרחיים וצבאיים פינו כ-340,000 חיילים בריטים וצרפתים מדנקרק הנצורה אל אנגליה בתחילת מלחמת העולם השנייה.
ראש העיר הרצליה, יריב פישר, הדגיש: "במציאות שבה המדינה מתקשה להחזיר ישראלים מחו"ל ארצה, עיריית הרצליה באמצעות המרינה וכל בעלי התפקידים הפועלים בה, ממלאת תפקיד חשוב ומאפשרת חזרה לישראל באופן רציף במהלך כל ימות השבוע". לדבריו, "העירייה רואה חשיבות עליונה במתן מענה מיידי לאזרחי המדינה ופועלת יחד עם כל הגורמים להבטיח שכל ישראלי יוכל לשוב לביתו בבטחה".

דנה אורן-ינאי, סגנית ראש העיר ויו"ר החברה לפיתוח תיירות בהרצליה, הוסיפה: "הביקוש הגבוהה והפעילות האינטנסיבית מדגישים את הצורך בפתרונות יצירתיים וגמישים והתאמת פעילות המרינה לאתגרי המבצע. אנו פועלים מענה מהיר לכל צורך שעולה מהשטח".
הפעילות הימית מתבצעת כאשר מדי יום מפליגות מהמרינה למעלה מ-30 סירות, רובן בתפוסה מלאה. רוב כלי השיט החוזרים להרצליה מביאים עמם אזרחים ישראלים השבים לביתם.
מערך תגבור מקיף לסוף השבוע
עיריית הרצליה, יחד עם הנהלת המרינה, המכס, ביקורת הגבולות והשיטור העירוני והימי, פועלים במשותף להבטיח מעבר חוקי, יעיל ובטוח. כחלק מההיערכות, תציב העירייה אוהל המתנה עם כיסאות לנוחות השבים לארץ.
צוות המרינה, בניהולו של שחר גרינדלינגר, מעניק סיוע בזמן אמת לבעלי הסירות והמשיטים – מהגברת אספקת הדלק ועד פתרון בעיות לוגיסטיות. המערך הלוגיסטי מותאם לטיפול בעומסים הגבוהים הצפויים בסוף השבוע הקרוב.

מחירים גבוהים ואתגרים לוגיסטיים
המסע הימי מקפריסין לישראל כרוך בעלויות גבוהות ואתגרים לוגיסטיים משמעותיים. המחיר להפלגה מגיע ל-3,300 שקל "במחיר עלות", כאשר המסע עלול להימשך 30 שעות – תלוי אם מדובר ביאכטה ממונעת או במפרשית. המרחק הימי בין לימסול או לרנקה לבין חופי ישראל עומד על כ-200-230 קילומטרים ימיים.
שייט ביאכטה ממונעת (10-15 קשר) לוקח כ-12-18 שעות הפלגה, ואילו סירת מפרש יכולה לארוך גם 24 שעות ויותר. הכניסה לישראל מותרת רק דרך נמלים ומרינות מוכרות: מרינת הרצליה, נמל חיפה ונמל אשדוד.
הנהלת המרינה בהרצליה מבקשת מהציבור לגלות סבלנות בהליכי היציאה והכניסה למרינה, על מנת לפעול בהתאם לחוק ולמען בטחון ובטיחות הציבור.
- מידע אודות מבצע "חזרה בטוחה" של משרד התחבורה safe-return.org.il