היום בדיוק לפני שבוע (18 במרץ), התקיים יום העובדים הסוציאליים הבינלאומי. לרגל האירוע נפגשנו לשיחה עם שירה אמיתי רייניץ, מנהלת האגף לשירותים חברתיים בעיריית הרצליה. האגף עושה עבודה חשובה למען תושבי העיר הזקוקים לסיוע, ובמיוחד בתקופת המלחמה האחרונה.
בראיון מרתק זה, שירה חושפת את העבודה המגוונת והחיונית של האגף המטפל בכ-4,000 תיקים בכל רגע נתון, ומספקת מבט מקרוב על האתגרים המיוחדים שהתעוררו מאז פרוץ המלחמה. מהליווי הצמוד למשפחות נפגעים ועד לפיתוח מענים חדשניים בתחום בריאות הנפש, האגף לשירותים חברתיים ממשיך להתאים את עצמו לצרכים המשתנים של תושבי העיר, מתוך תחושת שליחות עמוקה ומחויבות לשיפור חייהם של הנזקקים לסיוע.
"זה מקצוע שלוקחים איתו הביתה, במיוחד בתקופות מאתגרות כמו מאז 7 באוקטובר." שירה אמיתי רייניץ
האני מאמין של שירה הוא שעבודה סוציאלית היא מקצוע של שליחות המתאים לאנשים שרוצים לעסוק בדברים האנושיים שבחיים. שירה מספרת שהיא קמה כל בוקר במשך 15 שנה בתחושת שליחות גדולה ונהנית מעבודתה. לדבריה, זו עבודה שמתאימה לאנשים שמסוגלים ורוצים להתעסק באנשים ובדברים האנושיים, גם כשהם לא פשוטים.
ספרי לנו על האגף לשירותים חברתיים – מהו, מה אתם עושים ולמי הוא מיועד?
"האגף לשירותים חברתיים, הידוע גם כ'רווחה', מספק מענה לאוכלוסיות מוחלשות בעיר," מסבירה שירה אמיתי רייניץ, מנהלת האגף. "אנחנו מחולקים לכשמונה צוותים מקצועיים המתמקדים באזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלויות, ילדים בסיכון ועוד. בתחום ילדים בסיכון יש גם מענה לסדרי דין בענייני גירושים ולחוק נוער עבור ילדים שזקוקים לסיוע והוריהם."
האגף עוסק גם בעבודה קהילתית, מספק שירותי גישור, ומטפל במגוון רחב של תחומים כמו התמכרויות, דרי רחוב ונוער בסיכון. "אנחנו יותר ממאה עובדים ויש לנו הרבה מאוד מסגרות בקהילה ושירותים," היא מדגישה.
שירה מבקשת להפריך את התפיסה המוטעית שרווחה עוסקת רק בחלוקת סלי מזון: "אנחנו אגף מאוד מקצועי. מי שנכנס בדלתנו מקבל תוכנית טיפול כוללנית, אם זה תעסוקה, מיצוי זכויות וטיפול. אנחנו לא נשארים בסל מזון מתוך הבנה שזה עוזר נקודתית, אבל לא מוציא אנשים מהעוני."
"מה שיעזור זו תוכנית כוללת בשיתוף עם המשפחה," היא מסבירה. "אנחנו עובדים עם ארגונים ומתנדבים שמסייעים בניהול הכנסות והוצאות, כדי למנוע מצבים של ניתוק חשמל או פינוי מדירה. האחריות המקצועית שלנו היא לראות איך אדם מקבל קצבה מביטוח לאומי באופן שוטף שתאפשר לו מגורים מכבדים וחיים נורמטיביים. זו השליחות והתפקיד שלנו."
מהם סוגי המקרים השונים שבהם אתם מטפלים, מעבר למקרי הקצה כמו דרי רחוב?
"מאז תחילת המלחמה, הטיפול שלנו התרחב מאוד," אומרת שירה. "אנחנו מלווים משפחות של חטופים, שבויים וחללים. יש לנו עובדת סוציאלית מיוחדת לטיפול בשורדי נובה, ועובדות נוספות המתמחות בנושאי אובדן ושכול. אנחנו מלווים את המשפחות מרגע קבלת הבשורה ולאורך זמן."
שירה מדגישה כי רבים מהמטופלים החדשים הם אנשים שבעבר לא נזקקו לשירותי הרווחה. "אלה אנשים נורמטיביים שפתאום מצאו את עצמם זקוקים לסיוע. אנחנו עוזרים להם במיצוי זכויות מול ביטוח לאומי, מספקים תמיכה רגשית, ואפילו מסייעים בדברים יומיומיים כמו ניקיון הבית או הבאת אוכל למשפחות שמתקשות להתמודד."
היא מוסיפה: "חשוב להבין שההשפעה של המצב מתפשטת הרבה מעבר למעגל המשפחתי הקרוב. זה משפיע על דודים, סבים וסבתות, ואנחנו כאן כדי לתמוך בכל מי שזקוק לעזרה."

בכמה תיקים אתם מטפלים ומה היקף הפעילות של האגף?
"יש לנו בכל רגע נתון כ-4,000 תיקים פתוחים באגף," מסבירה שירה. "זה נתון קבוע שדומה לערים אחרות, ומהווה כארבעה אחוזים מהאוכלוסייה שמוכרת אצלנו. זה שיעור שמתאים לעיר במצב סוציו-אקונומי גבוה כמו הרצליה." שירה מציינת כי ישנם הבדלים בין שכונות העיר: "יש פה אמנם שכונות שיש לנו יותר אנשים שמוכרים מהן, ויש גם הרבה פחות כמובן. בהרצליה פיתוח, למשל, פחות אנשים צריכים אותנו חוץ מעבור מענים אוניברסליים."
היא מדגישה כי הרצליה היא עיר מזדקנת: "יש לנו כ-27,000 אזרחים ותיקים, כך שזו המחלקה הכי גדולה אצלנו מבחינת מוכרים ברווחה. הם הקבוצה שהכי הרבה צורכת את השירות שלנו, ולהם אנחנו משתדלים לפתח הרבה מאוד מענים."
כיצד האגף מתמודד עם אירועי חירום ומלחמה?
"אנחנו הראשונים להגיע באירועים של פיגוע, רצח או כל אירוע חירום," מסבירה שירה, "לא מזמן היה אירוע של פיגוע בבית אבות בהרצליה, ונדרשנו להיות שם ביום שישי בצהריים. הוצאנו צוות של כונניות שהגיעו למקום." במקרה זה, הסיוע היה מורכב ורב-ממדי. "היה צורך בדוברי שפות, במיוחד דוברי רוסית," היא מתארת. "נכנסנו לתוך בית האבות ושאלנו מי זקוק לסיוע בשפה שלהם. ערכנו קבוצות טיפוליות ושיח רגשי, והבאנו אנשי מקצוע מתאימים לדבר עם הדיירים."
שירה מדגישה את ההיבט האנושי של האירוע: "אלה אנשים שחיו עם הנפגעת שנים, ופתאום עולמם משתנה. תפקידנו להיות שם עבורם בכל מה שצריך."
הסיוע כלל גם היבטים פיזיים מעשיים: "לפעמים מדובר בצרכים פיזיים – למשל, היה צורך לתקן חלון שנשבר." בנוסף, העובדים הסוציאליים מסייעים בהתמודדות עם בירוקרטיה, "ברגע שאנשים צריכים להתמודד עם הגרוע מכל."
האגף מלווה גם את משפחות הנפגעים – "מלווים אותם בתהליך השבעה, מסבירים איך קוברים ומה עושים." אך הטיפול לא מסתיים במעגל הקרוב: "יש גם את המעגל של מי שראה את האירוע, מי שעבר ברחוב, מי שהיה חבר של הנפגעת, או מי שחי איתה וכעת זקוק לעזרה כי ראה מה קרה לה או כי היא לא תחזור יותר."

בעקבות המלחמה, האגף לשירותים חברתיים בהרצליה קיבל אוכלוסייה חדשה שלא נזקקה לשירותיו בעבר, כולל משפחות מילואימניקים. שירה מסבירה שרוב המשפחות הללו הן נורמטיביות ומצליחות להתמודד, אך חלקן זקוקות לסיוע. האגף פיתח פרויקט חדש בשם "הבית", במסגרתו מתנדבים נכנסים לבתי המשפחות ומסייעים בכביסה, טיפול בילדים ובייביסיטינג. עבור רוב המשפחות, סיוע זה מספיק.
עם זאת, ישנן משפחות שנפגעו קשה יותר וזקוקות לעזרה נוספת. אלו פונות לאגף לקבלת סיוע כלכלי, למשל כשאינן יכולות לממן מעון לילדים או כשהעסק המשפחתי נפגע. במקרים אלה, האגף מעניק את כל המענים האפשריים כדי לסייע למשפחות להתאושש.
שירה מציינת כי למרות הקושי, זו אוכלוסייה שקל יחסית לטפל בה, היות שמדובר באנשים נורמטיביים שנקלעו למשבר. לרוב יש להם חוסן וכלים להתמודדות, מה שמאפשר להם לצמוח מהמשבר. זאת בניגוד למשפחות מרקע של עוני בין-דורי, שם האתגר גדול יותר.
לבסוף, שירה מזכירה שישנם נושאים מאתגרים נוספים שהאגף מתמודד איתם, כמו ניכור הורי וסוגיות משפחתיות מורכבות.
האם תוכלי לשתף סיפורי הצלחה מעבודת האגף?
"סיפור הצלחה יכול להיות, למשל, שורדת נובה שהגיעה אלינו בלי שום עזרה ועם קושי רגשי מאוד קשה," מספרת שירה. "היא אפילו לא רצתה ליצור קשר עם העובדת הסוציאלית. היה צריך ממש לחזר אחריה, להתקשר כמה פעמים, לדבר גם עם ההורים. בסוף היא הסכימה ונוצר קשר טוב, ואפילו יכולנו ללוות אותה לביטוח לאומי ולעזור לה לקבל קצבה, מה שעכשיו יסייע לה לאורך שנים להתמודד עם המצב שלה."
שירה מסבירה שהתפקיד של העובד הסוציאלי הוא לתכלל את הטיפול ולהיות מנהל התיק של הפונה. "לפעמים אתה שליח של משהו אחר, לפעמים אתה צריך רק להגיע לפונה ולעזור לו להגיע למקום אחר. זו הייתה הצלחה מאוד גדולה של מישהי שבעצם נורא רצינו לעזור לה." היא משתפת סיפור נוסף: "אני יכולה לספר על אישה שסבלה מאלימות במשפחה. הצלחנו לעזור לה עם טיפולי שיניים וסיוע כלכלי, שבשבילו היא באה כביכול – זה היה דלת כניסה. אבל בסוף היא נשארה בשביל קבוצה שנפתחה אצלנו ללימוד במשפחה. היא יכלה לשקף את כל מה שעבר עליה, המשיכה כשנה בטיפול, יצאה ממעגל האלימות והצליחה לחיות חיים אחרים."
"אין עובדת סוציאלית שאין לה סיפורי הצלחה כאלה," מדגישה שירה. "יש גם את האחוזים האלה שבשבילם אתה נשאר במקצוע הזה – לא בשביל הכסף, אלא בשביל השליחות והחוויה של המשמעות והיכולת להוציא אנשים ממצבים קשים לחיים נורמטיביים."

ישנם תושבים המתלבטים האם לפנות לאגף. מה תוכלי לומר למי שמתבייש או חושש לפנות?
"אני מבינה שהרבה אנשים מתלבטים ולא רוצים לפנות, וזה ממש מובן," אומרת שירה. "אני מכירה מהמשפחה הקרובה שלי אנשים שמאוד צריכים עזרה, אבל לא רוצים לפנות לביטוח לאומי או להתעסק עם בירוקרטיה. חשוב מאוד להתגבר על החשש הזה, כי בסופו של דבר זה משהו שמגיע לתושבי מדינת ישראל. אדם משלם כל חייו ביטוח לאומי, ומגיע לו לקבל את המינימום של העזרה שהוא צריך."
שירה מדגישה שהמענה באגף הוא לגמרי סודי: "לעובדים סוציאליים יש חובת סודיות, והם לא יכולים לספר שום דבר ממה שהם יודעים. המידע גם לא עובר לשום גוף אחר, ואנחנו גם לא יכולים לקבל מידע מגופים אחרים בלי שהפונה עצמו חותם על ויתור סודיות." היא מוסיפה שהשירותים ניתנים בעלות מוזלת או אף ללא תשלום, תלוי בחישוב ההכנסות של הפונה: "אם זה בית אבות לקשישים, קבוצות טיפוליות, מסגרות לילדים ונוער, חוגים, טיפולים או מעון יום – אנחנו מסייעים בעלות ממש מוזלת עד בכלל לא."
שירה מדגישה את חשיבות השירות האיכותי: "אני ממש מאמינה בשירות ציבורי מצוין, ולא רוצה שבגלל שזה שירות ציבורי הוא יהיה בינוני. חשוב לי שהעובדים תמיד יחזרו לפונים ויהיו מסבירי פנים ונעימים, לא משנה מה עבר עליהם היום."
"אנחנו באמת נשמח שאנשים יפנו אלינו. כל המידע נמצא באתר העירייה, ואנחנו דואגים לעדכן אותו כל הזמן עם המיילים והטלפונים שלנו. יש לנו גם קבוצות וואטסאפ בנושאים שונים, ואנחנו משתדלים להיות מאוד נגישים לאוכלוסייה."
כיצד האגף משתף פעולה עם אגפים אחרים בעירייה, עמותות ומתנדבים?
האגף מורכב בעיקר מעובדי עירייה, רובם עובדים סוציאליים," מסבירה שירה. "יש לנו גם עובדים סמך-מקצועיים כמו מלווים, עובדי מועדוניות ועובדים במפתן. לצד זאת, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מתנדבים, אם כי הם אינם עובדי האגף. המתנדבים מסייעים לנו במגוון פרויקטים, החל מחלוקות מזון ועד לפעילויות עם אזרחים ותיקים וילדים. אנחנו נעזרים רבות במחלקת ההתנדבות העירונית לגיוס וניהול המתנדבים."
האגף לשירותים חברתיים עובד בשיתוף פעולה הדוק עם מגוון אגפים בעירייה. אנחנו עובדים רבות עם אגף החינוך בהקשר של ילדים ונוער, מקיימים ועדות משותפות והתייעצויות באופן שוטף. שיתוף פעולה משמעותי נוסף הוא עם המתנ"סים והמרכזים הקהילתיים. אני מאמינה מאוד בשירות אוניברסלי ומשתדלת לפתח מענים בתוך המתנ"סים. הרעיון הוא שאם אני אימא לילד עם אוטיזם, אני רוצה שהוא ישתתף בחוג במתנ"ס רגיל ולא במקום נפרד של האגף לשירותים חברתיים, שבו הוא מבודל ונמצא רק עם אוכלוסייה דומה.
אנחנו משתדלים לפתח את כל הקבוצות והמענים שלנו במרכזים הקהילתיים, כדי שאנשים ירגישו חלק מהקהילה. אנחנו עובדים גם עם אגף תרבות נוער וקהילה בנושאים כמו להט"ב ונוער. למעשה, אנחנו משתפים פעולה עם כל האגפים בעיר, חלקם בעניינים בירוקרטיים יותר כמו ועדות. בנוסף, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם גורמים בשטח, כולל עמותות וכמעט כל מי שפועל בקהילה.
מהם היעדים והאתגרים העתידיים של האגף?
"אני חושבת שהאתגר המאוד גדול שלנו הוא פיתוח מענים טיפוליים," מסבירה שירה. "מאז 7 באוקטובר מערכת בריאות הנפש, אני לא אגיד קרסה, אבל יש עומס מאוד גדול. רשימות ההמתנה ארוכות, ומי שמחכה לטיפול בשירות הציבורי יודע את זה."
שירה מדגישה את הרצון לתת מענה למי שאינו יכול לשלם 400 שקל לפגישה טיפולית. "גם אצלנו יש רשימות המתנה, וגם אצלנו זה הולך ומתארך."
יעד מרכזי שהאגף מתכנן לפתח השנה הוא תוכנית "נתיבים להורות" שתיתן מענה למשפחות, הורים וילדים, ותכלול הדרכות הורים ומענים טיפוליים. בנוסף, בתחום הגירושים, שנמצא גם הוא בעלייה, האגף מתכנן לפתח מענה של תיאום הורי עבור הורים בתהליכי גירושין.
"מענים טיפוליים נמצאים ממש בראש סדר העדיפויות מבחינתנו," היא מסכמת. "כל נושא בריאות הנפש מעסיק אותנו מאוד. יש הרבה משפחות שבהן פתאום אחד ההורים במשבר נפשי משמעותי, או בני נוער שאינם יכולים לנהל חיים כפי שניהלו בעבר. הם זקוקים לשירותי בריאות הנפש, לאשפוז ולנו אחר כך. זו משימה רצינית שלנו."
לסיכום
שירה מדגישה כי האגף לשירותים חברתיים בהרצליה פתוח לכל פנייה. "אנחנו מאוד נשמח שאנשים יפנו אלינו ויקבלו שירות," היא אומרת. האגף מתחייב לענות לכל פנייה, בין אם במייל או בטלפון.
הראיון עם שירה אמיתי רייניץ חושף את העבודה החשובה והמגוונת של האגף לשירותים חברתיים בהרצליה. מהסיוע למשפחות נפגעות המלחמה ועד לפיתוח מענים טיפוליים חדשניים, האגף ממשיך להתאים את עצמו לצרכים המשתנים של תושבי העיר. ביום העובדים הסוציאליים הבינלאומי, אנו מוקירים את פועלם של אנשי המקצוע המסורים הללו, העושים ימים כלילות למען רווחת הקהילה.
עם סיום הפגישה אנו מוצאים את עצמנו מוקסמים מהמסירות והשליחות שהיא מביאה לעבודתה. האגף תחת הנהגתה מהווה דוגמה חיה לכוחה של עזרה ותמיכה בקהילה.
- מידע אודות האגף לשירותים חברתיים באתר עיריית הרצליה https://www.herzliya.muni.il/315
- האגף לשירותים חברתיים – קישור לפרטי יצירת קשר ומחלקות האגף באתר העירייה.