מערכת החינוך בהרצליה מתחדשת ללא הרף, מקדמת חדשנות פדגוגית, ארגונית ומבנית, ומסתגלת בגמישות לאתגרי העידן המודרני. ערכים כגון רווחה, שוויון הזדמנויות וצדק הוגדרו כיעדים עירוניים מרכזיים, בהיותם תשתית חיונית ללמידה איכותית והישגיות. השנה יושקו מגוון תכניות לימוד חדשות וייחודיות במערכת החינוך בעיר.
המשנה לראש העיר, מחזיקת תיק החינוך, גלילה יבין: "הגדרנו את ערכי השלומות, שוויון הזדמנויות וההוגנות כיעד עירוני, כתנאים בסיסיים למידה משמעותית ומצוינות. בפתחה של השנה החדשה אני מאחלת לכל התלמידים והתלמידות ולכל אנשי מערכת החינוך שנה טובה. שנה של תיקון והתחדשות, שבה נוכל להתמקד בלמידה ובהתפתחות כיחידים וכחברה."
גני הילדים
- תכנית החלל של קרן רמון בגני הילדים הגננות יעברו הכשרה על חקר החלל והגלקסיה ויקבלו ערכה של מערך החלל. לאורך השנה, הילדים ילמדו, יחקרו, יתנסו, יבנו חלליות, יבנו חדר חלל ועוד.
- מערכי שיעור אינטראקטיביים בגני הילדים – בגני הילדים יתווספו מקרנים אינטראקטיביים והגננות יעברו הדרכה טכנולוגית ופדגוגית ליצירת מערכי שיעור אינטראקטיביים.
- תכנית "רצפים" עירונית – כל בתי הספר והגנים בעיר יעמיקו את החיבורים עם התלמידות והתלמידים, מגיל 3 ועד 18, ברמה הרגשית, החברתית והלימודית. כל זאת מתוך ראייה פדגוגית ארוכת טווח שלאנשי החינוך יש אחריות על התלמידים, לא רק בשנים שהם מלמד אותם, אלא גם לפני שהם מגיע ואחרי שהם ממשיכים לכיתות הגבוהות. המיזם שומר על רציפות התהליך שהתלמידים עוברים לאורך כל שנות לימודיהם בעיר, תוך חיזוק הקשר ויצירת מעבר קל וקליטה מיטבית של התלמידים מהמוסד הנמוך לגבוה.
- תכנית "מיניות בריאה" בבתי הספר וגני הילדים – תכנית המחנכת לסובלנות וכבוד הדדי. התכנית כוללת הכשרה של צוותי החינוך, מפגשי הדרכה של ההורים, שיעורים עם הילדים ובני הנוער. התכנית מלווה על ידי תכנית "מגע בתיאום".
- גני "קשר סמכותי מיטבי" – גן לוונדר וגן אלמוג יהפכו לגני "קשר סמכותי מיטבי (קס"ם) שיתנו מענה אופטימאלי לצרכים הרגשיים של הילדים. אל הגנים יצטרפו לאורך השנה מנתחות התנהגות, שירות פסיכולוגי והדרכות הורים שיעבדו יחד עם הגננות והסייעות על מתן מענים רגשיים התנהגותיים לילדים והענקת אקלים חברתי מיטבי.
- הרחבת תל"ן (תכנית לימודים נוספת) בגני הילדים – העירייה הרחיבה את חוגי תל"ן בגני הילדים – אילוף כלבים, שרים ורוקדים בשפת הסימנים, יוגה, חינוך גופני, אנגלית, קפוארה, מדעים, שחמט, אמנות חווייתית, חשיבה, מוסיקה וריקודי עם.
- הורות בנעלי בית – העירייה, בשיתוף מרכז נגה, תקיים הדרכות הורים במחיר מסובסד, בגנים שבהם יעלה צורך על ידי ועד הגן והגננות. לדוגמא: מוכנות לכיתה א', סמכות וגבולות, יחסי אחים, חינוך הילדים ועוד.
- ה-each הזה הוא אני – גננות שירצו ליזום תכנית או פעילות שתקדם פדגוגיה חדשנית, תוכל להגיש לעירייה קול קורא ובמידה והיוזמה תתקבל, היא תתוקצב על ידי העירייה. הגננות גם יעברו השתלמות מנטורית ברוח ה-each על ידי המכון לדמוקרטיה, שינחה וילווה אותן ביישום היוזמה שלהן.
- מענים רגשיים-חברתיים לילדי הגנים – העירייה תמשיך את תכניות חוסן ומעגל הקסם בגני הילדים אשר נועדו בין השאר לחזק את הילדים, ללמד אותם להביע את רגשותיהם ולהתמודד עם קשיים. התכניות מובלות בשיתוף של משרד החינוך והשירות פסיכולוגי חינוכי, תוך הכשרת צוותי הגנים, על מנת להעניק את הכלים המקצועיים לתמיכה הנדרשת בילדים.
- תכנית each בייבי – העירייה בונה מערך הדרכה פדגוגי מבוסס each מגיל לידה עד שלוש, ותקיים הדרכות לכל הגנים הפרטיים והמעונות בעיר, על מנת להתאימם לרוח התקופה, לשינויים ולחידושים.
- תכנית מסע – תכנית במימון מלא של העירייה שתועבר על ידי מנתחות התנהגות, רכזות ותומכות התכנית ומערך הדרכות הורים פרטני של השפ"ח (שירות פסיכולוגי חינוכי). זוהי תכנית התנהגותית שמיועדת להורים ומטרתה לצמצם ולמנוע אלימות בגני הילדים, בהם מתגלה הצורך לכך.
החינוך המיוחד
- מודל הפעלה ארצי בשעות אחה"צ – בבתי הספר לחינוך מיוחד, אופק וקרן אור, יחל לפעול מודל ההפעלה הארצי של החברה למתנ"סים, בפיקוח משרד החינוך, שבו בין השעות 14:30 ל-16:45 יתקיימו פעילויות חינוכיות שיועברו על-ידי צוותי חינוך מטעם החברה למתנ"סים שעברו הכשרה מיוחדת.
בתי הספר היסודיים
- חיזוק הקשר בין החינוך הפורמאלי לבלתי פורמאלי – הנהלת העיר רואה בחינוך הבלתי פורמאלי מרכיב מרכזי בפיתוח המיומנויות, הכישורים והחוסן הרגשי של התלמידות והתלמידים.
- שלוֹמוּת – כל בתי הספר היסודיים ישלבו עבודת עומק בנושא שלומות ו'יחסים מיטיבים' בשלושה רבדים של Well being: חיזוק והעצמה של הילדים עם עצמם, יחסים בין אדם לחברו והיחס כלפי הסביבה והעולם.
- חיזוק השפה העברית – תכנית ייחודית בבתי הספר היסודיים לחיזוק המיומנויות בשפה העברית והעלאת ההישגיים הלימודיים. בתי הספר יקיימו פרויקטים חינוכיים לימודיים (ספרות, קריאה, לשון ועוד) למימוש יעד זה.
- חידון הרצליה – החידון השנתי, המיועד לתלמידי כיתות ה' בכל בתי הספר בעיר, יעסוק השנה בנושא: דמוקרטיה, שוויון וזכויות, בסימן אחדות ישראל.
- חוג חינם – השנה העירייה מובילה פיילוט פורץ דרך – חוג חינם לכל ילד וילדה בכיתות ב'-ג'.
התכנית גובשה במטרה להקל כלכלית על תושבי העיר וכדי לעודד את הילדים לצאת מהבית, לפתח מיומנויות חברתיות, להעצים את היכולות והכישורים שלהם, ולהעניק להם כלים וידע בעלי ערך בעולמות תוכן שהם לא פוגשים במסגרת הלימודים הפורמאליים. - מרחב לימודי חדשני באמצעות AI – מהפכת ה-AI תגיע לבתי הספר והגנים שיעשו שימוש בפלטפורמה הדיגיטלית.
חטיבות הביניים
- חטיבות הביניים בעיר עוברות לחמישה ימי לימודים בשבוע – המעבר לחמישה ימים בשבוע יטיב עם התלמידים והמורים, יאפשר למידה יעילה ואפקטיבית יותר, יגדיל את זמן האיכות עם המשפחה, פעילויות הפנאי והמנוחה, יאפשר איגום יעיל של משאבי שעות המורים. המהלך אינו גורע מהיקף שעות הלימודים. בנוסף, העירייה תפעיל תכניות העשרה לתלמידים בימי שישי, למי שיחפוץ בכך.
- מצוינות בספורט – המשך הפעלת כיתות הספורט והמסלול למצוינות בספורט בחטיבות הביניים- הנגיד, בן גוריון, סמדר ואלתרמן; "הפעלת תכנית הניצוץ – אימון גוף ומוח" בחטיבות הבינים רעות וסמדר; הפעלת מועדוני ספורט בית ספריים בחטיבות הביניים זאב, בן גוריון והנגיד; הפעלת מגמת כדור-סל בתיכון היובל; הפעלת 10 שיעורי שחייה בכל בתי הספר היסודיים בעיר (בשיתוף משרד החינוך ובני הרצליה); תוספת שעה בחינוך גופני באתלטיקה וכדוריד בבתי-ספר ויצמן, ולב טוב; שיעור חינוך גופני לגיל הרך ב-130 גנים בהדרכת מורות בוגרות המגמה לגיל הרך.
סמנכ"ל וראש מינהל חינוך, ד"ר יעקב נחום: "כפי שעיניכם רואות מערך החינוך בהרצליה אינו קופא על שמריו, מפתח ומוביל פדגוגיה חדשנית, מבנית וארגונית, ומתאים את עצמו לעולם המשתנה. ברצוני להודות לכל מנהלי בתי הספר, הגננות, סגלי ההוראה, הסייעות ועובדי המנהל על נחישותם בקידום מערכת החינוך בהרצליה."
- פורטל החינוך בהרצליה herzliya.org.il/BRPortal/br/P100.jsp
- אגף חינוך באתר עיריית הרצליה herzliya.muni.il/108