בימים האחרונים חוו תושבי שכונת נווה עמל מצב חריג: קוי האוטובוסים 19 ו-9, לא נכנסו לשכונה, נהגים הורידו נוסעים בכניסה, וקשישים נתקעו ללא אפשרות להגיע ליעדיהם. מסתבר כי מאחורי המצב עמדה קבוצת נערים בני 13-15, תושבי השכונה, שזרקה ביצים ומוצרי מזון על אוטובוסי חברת מטרופולין באופן שיטתי וחוזר.
על פי עדויות תושבים שעימם שוחחנו, הנערים, שנסעו על אופניים חשמליים, ביצעו את התקיפות במשך יומיים או שלושה בשעות הערב בכניסה לשכונת נווה עמל. יש להדגיש כי לא מדובר במעשה קונדס אלא מעשה פלילי שמסכן את בטיחותם של נהגים ונוסעים בתחבורה הציבורית. חלק מהתושבים דיווחו גם על זריקת ביצים לעבר רכבים פרטיים, אם כי באופן מצומצם. קבוצת הנערים, המונה כעשרה חברים, בני 13-15, הם ככל הנראה תושבי השכונה ומוכרים לתושבים.
עם הופעת ההודעות הראשונות בקבוצה החליט אמיתי עובד, תושב השכונה, בעל העסק "עובד מאכלי תימן", לנקוט יוזמה אישית ויצא לחפש את חבורת הנערים. בשיחה שקיימנו הוא מספר כי פגש אותם בזמן שניסו להשיג ביצים ועצר אותם. "תפסתי אותם בשעת הניסיון," הוא מספר, "צעקתי עליהם קצת, אבל בעיקר הסברתי להם מה הם עשו ומה השלכות של מעשיהם". לדבריו, "הם רצו להראות אחד לשני שהם עשו משהו נועז. הם לא הבינו שבגלל המעשים שלהם אוטובוסים לא נכנסים לשכונה וקשישים לא יכולים להגיע לרופא".
למרות שהיה נראה כי מיקוד האירועים הוא בשכונת נווה עמל, ביום שישי בבוקר (7/12) חלה תפנית בעלילה כאשר התקבלו דיווחים ותיעודים כי שני אוטובסים בקוים 501 ו-20 נרגמו גם הם בביצים, האחד באזור קניון שבעת הכוכבים והשני ברחוב סוקולוב במרכז העיר .
העירייה מסרה בהודעה רשמית כי המקרים החמורים מטופלים על ידי גורמי המקצוע בעירייה מול חברת מטרופולין ומשרד התחבורה. במקביל, אגף הביטחון באמצעות השיטור העירוני והמשטרה ממשיך באכיפת החוק ושמירה על תחושת הביטחון בשכונה וברחבי העיר. "צר לנו על עגמת הנפש של הנוסעים והנהגים של התחבורה הציבורית" מדגישים בעירייה. מדוברות המשטרה נמסר כי עם קבלת הדיווחים נשלחו ניידות, המשטרה רואה את המקרים בחומרה והחלה חקירה משמעותית בנושא.

מה העירייה והמשטרה עושות?
שוחחנו עם איל פביאן, סגן ראש העיר והממונה על תיק התחבורה בעיר, שהדגיש "אנחנו רואים באירועים האלה חומרה רבה. אלימות כלפי תשתית שמשרתת את הציבור היא בלתי מקובלת לחלוטין. אנחנו רותמים את כל הקהילה במאמץ למגר את התופעה ולהחזיר את השירות הסדיר". עם היוודע פרטי האירועים נרתמה העירייה באופן מיידי למיגור התופעה והשבת הקוים למסלולם הרגיל. פביאן פירט את מכלול הפעולות שבוצעו וימשיכו בתקופה הקרובה עד למיגור מוחלט של התופעה.
- אכיפה בשטח: אגף הפיקוח והביטחון העירוני מעורב בפעילות אכיפתית נרחבת בשכונה ברחבי העיר כולל סיוע במצלמות האבטחה שפרוסות ברחבי העיר.
- רתימת הקהילה: משמר השכונה, המורכב מ-150 חברים, הגדיל את פעילותו (הוקדמו משמרות לשעות הערב) והתבקש להיות ערני ולדווח מיידית על כל אירוע חשוד.
- תיאום מלא: העירייה פועלת בתיאום מלא עם משרד התחבורה, חברת מטרופולין ומשטרת ישראל.
- החזרת תחושת הבטחון: העירייה מעבירה מסרים ברורים לחברת מטרופולין ולנהגים שהמצב בשליטה והם יכולים לחזור למסלול הרגיל.
למה האוטובוסים הפסיקו להיכנס לנווה עמל?
תחבורה ציבורית בישראל מוגדרת כתשתית לאומית, ולכן כפופה לנהלים נוקשים בכל הקשור לבטיחות. כאשר מדווח אירוע של תקיפה על אוטובוס או נהג, נכנס לפעולה מנגנון מיוחד של משרד התחבורה. המשרד מפעיל מוקד חירום ייעודי שבו מפעילי התחבורה הציבורית מדווחים בזמן אמת על כל אירוע בטיחותי.
הסמכות להחליט על הסטת שירות או הפסקתו שייכת רק למשרד התחבורה – לא לחברת האוטובוסים ולא לעירייה. במקרה של נווה עמל, לאחר שהתברר שאוטובוסים הותקפו באופן שיטתי, החליט משרד התחבורה להסיט את השירות בשכונה מטעמי בטיחות. במקביל, חלק מהנהגים שחוו את ההתקפות ונבהלו החליטו כפי הנראה, על דעת עצמם שלא להיכנס לשכונה, גם לאחר שהוסרה ההנחיה.

השירות חוזר – אבל הערנות נמשכת
העירייה פועלת להחזרת השירות הסדיר לשכונה. חברת מטרופולין קיבלה הנחיה ברורה להנחות את נהגיה לנסוע כרגיל ולא לפעול על דעת עצמם. במקביל, הוסכם על דיווח מיידי של כל אירוע חדש, כך שהעירייה והמשטרה יוכלו להגיב במהירות.
למרות שחברת מטרופולין מדווחת כי כרגע אין הנחיה לא להכנס לשכונת נווה עמל, תושבים דיווחו כי ישנם עדיין מקרים שכאלו. בכל מקרה שהנהג חורג ממסלול האוטובוס הרגיל ניתן לדווח על כך לחברת מטרופולין בטלפון 5900* (המוקד פעיל בכל ימות השבוע 24/7, למעט מכניסת שבת/חג ועד צאת שבת/חג). כמו כן, במקרה של זריקת ביצים ניתן להתקשר במיידי אל מוקד המשטרה (100) והמוקד העירוני (106) ולדווח.
סגן ראש העיר הדגיש: "אנחנו מעדכנים את מטרופולין על כל הפעילות העירונית – האכיפה, משמר השכונה, המעורבות של הקהילה – כדי שהם יבינו שיש פה יציבות ביטחונית והנהגים יכולים לחזור למסלול הרגיל".
תקלת תקשורת שהחמירה את התסכול
למרות שהעירייה החלה לפעול מיד עם קבלת הדיווחים, נוצר קשר קצר בתקשורת בין התושבים לבין המוקד העירוני. המוקד העירוני 106 לא עודכן בזמן אמת על פרטי האירועים והמהלכים בשטח, ולכן כאשר תושבים התקשרו לקבל הסברים, הם קיבלו תשובה בסיסית: "הפסקת הכניסה של אוטובוסים לנווה עמל היא כתוצאה של התפרעות תושבים הכוללת זריקת ביצים ותפוזים על האוטובוסים. עקב חשש לסיכון הנוסעים באוטובוסים, החליט משרד התחבורה לעצור את כניסת האוטובוסים לשכונה בכל פעם שתושבים מתפרעים."
עובדה זו יצרה תסכול ובלבול רב אצל התושבים. ללא מידע נוסף מהעירייה ומבלי לקבל שקיפות לגבי מה נעשה בפועל בשטח, למרות שבמקביל בוצעו פעולות ומהלכים אכיפתיים , כל זה גרם לתחושות תסכול בקרב התושבים. יש להדגיש כי מדובר בקווי אוטובוס שלא נכנסו לשכונה בשעות לילה מאוחרות, כאשר תושבים רבים – ילדים, נערים, סטודנטים וקשישים – נאלצו להגיע לביתם ברגל במרחק של עשרים דקות, לעיתים בחושך. אין ספק שמדובר באירועים לא נעימים ומתסכלים עבור התושבים.
במידה והמוקד היה מקבל עדכון מיידי מאגף התחבורה ואגף הביטחון לגבי המהלכים, הפעולות והנחיות כיצד להתנהל – ניתן היה לשקף את האירוע המתגלגל ב 24-48 שעות הראשונות בצורה טובה יותר ולמנוע את תחושת הבלבול החוסר האונים שחוו התושבים.
כמו כן, למרות שגורמים רשמיים בשכונה עסקו בבעיה, בקבוצת הוואטסאפ הקהילתית של שכונת נווה עמל לא יצא עידכון רשמי ומסייע.
תופעה ארצית מדאיגה
המקרה בנווה עמל, אומנם אינו מקרה של אלימות ישירה אך מצטרף לגל מדאיג של תקיפות נהגי אוטובוסים ברחבי הארץ בחודשים האחרונים. על פי נתונים של ארגון נהגי האוטובוס, מתחילת שנת 2025 הותקפו לפחות שני נהגי אוטובוס בכל יום – מגמה המצביעה על למעלה מ-724 תקיפות צפויות עד סוף השנה, עלייה של כ-17% לעומת השנה שעברה.
במהלך השבועות האחרונים נרשמו מקרים חמורים במיוחד: בנתניה, נהג אוטובוס של חברת "אקסטרה" בקו 68 הותקף באלימות קשה על ידי חבורת נערים שרגמו אותו באבנים, מה שהוביל את החברה להשבית את הקו במחאה. בירושלים, נהג אוטובוס נדקר בידי נוסעים ומצבו הוגדר כאנוש כשהוא מורדם ומונשם בבית החולים. בעקבות התופעה הגוברת, פורום "תג מאיר" פנה למבקר המדינה בבקשה לבדוק את הטיפול של משרד התחבורה, המשטרה והפרקליטות בתופעה.
מסר לקהילה
עיריית הרצליה קוראת למוסדות חינוך, להורים ולקהילה להסביר לילדים ולנוער את חומרת מעשים אלה. "צריך להסביר להם כמה תחבורה ציבורית חשובה, וכמה הדבר הזה פוגע בשכנים שלהם, בקהילה כולה," אמר סגן ראש העיר.
למען החטופים









