מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, רויטל שפירא, ביקרה במהלך חודש נובמבר במערכת החינוך בהרצליה במסגרת סיור מקיף שעורר התרגשות רבה בקרב הצוותים החינוכיים. הביקור נערך בשיתוף ראש העיר יריב פישר והנהלת אגף החינוך בראשות אדר ארד, שמונה לתפקידו כראש מינהל החינוך והערכים לפני כשנה. במהלך הסיור, נחשפה מנהלת המחוז למיזמים חינוכיים חדשניים המתקיימים בעיר, תוך שימת דגש על יישום הנושא השנתי של משרד החינוך ופיתוח פרויקטים בגישת STEM בשילוב בינה מלאכותית.
"אני רואה רשות ומשרד ששותפות יחד בכל דבר ועניין חינוכי", אמרה רויטל שפירא במהלך הביקור. לדבריה, היא מזהה בעיר חיבורים בין דיסציפלינות שונות, חיבורים בין חינוך מיוחד ורגיל, והרבה יצירה ויזמות. "אני רואה צוותי חינוך מחוייבים שמחזיקים את המערכת, ותודתי נתונה לכם", הוסיפה מנהלת המחוז. שפירא, שמובילה את מחוז תל אביב במשרד החינוך, אחראית על כ-1,900 עובדים והביאה עמה ניסיון עשיר מתפקידים קודמים בעיריות רעננה ופתח תקווה.
השותפות בין משרד החינוך לרשות המקומית
מחוז תל אביב במשרד החינוך אחראי על פיקוח, הערכה והכוונה של מוסדות החינוך באזורו, כולל קישור בין המוסדות, המשרד ורשות החינוך המקומית. מנגד, מינהל החינוך העירוני בהרצליה אחראי על ההפעלה השוטפת, תפעול המוסדות, גיוס כוח אדם והקצאת משאבים עירוניים. בעוד משרד החינוך מוביל מדיניות כוללת ותוכניות לימוד ארציות, הרשות המקומית מתאימה את המדיניות לצרכים המקומיים תוך מעורבות פדגוגית הולכת וגדלה.
שיתוף הפעולה בין הגופים חיוני להצלחת מערכת החינוך – הוא מאפשר לשלב בין החזון החינוכי הארצי לבין המענה הלוקאלי לצרכי הקהילה. ביקורה של מנהלת המחוז בהרצליה מדגיש את חשיבות האמון וההכרה ההדדית בין שני הגופים, תוך הדגשת השותפות בפיתוח ובקידום המצוינות החינוכית.
בית הספר "אופק" – הכשרה לחיים עצמאיים
הסיור החל בבית הספר "אופק" לחינוך מיוחד, המשרת תלמידים מתבגרים על הרצף האוטיסטי ובעלי מוגבלות שיכלית התפתחותית בגילאים 12-21. בבית הספר הוצגו "סטודיו אופק" ודירת ההכשרה – מיזמים ייחודיים המכשירים את התלמידים לחיים עצמאיים. בנוסף, הוצג חדר המתמטיקה ו"שדרת הנופלים" שנבנתה לזכר חללי הרצליה במלחמה, המהווה אזכרה משמעותית בתוך המוסד החינוכי.

גן "דוכיפת" – למידה משמעותית בטבע
ההמשך היה בגן "דוכיפת", גן ייחודי הפועל כגן טבע על אזורי. הגן מקיים יציאה יומית לחורשה יומיים בשבוע, כאשר השהייה הממושכת בטבע מזמנת חוויית למידה משמעותית, חקרנית וחושית. הצוות משלב בגן ילדים עם סלים אישיים תוך התאמה לצורכי כל ילד, והגישה החינוכית מושתתת על שוויון הזדמנויות, הכלה ופיתוח עצמאות בפרקטיקה יומיומית.
בית הספר "אילנות" – חדשנות וקיימות
בבית הספר "אילנות" הוצגו שני מיזמים מרכזיים: תהליך חקר פעיל בחדר המייקרס ופרויקט חקלאות אנכית. פרויקט החקלאות האנכית תומך ברעיון הכלכלה המעגלית ומשלב לימודי STEM בצורה ישומית ומעשית. מיזמים אלו משקפים את החזון החינוכי החדשני של העיר, המשלב טכנולוגיה, מדע והנדסה עם מודעות סביבתית.

חטיבת "סמדר" – שיח ערכי-חברתי
את הסיור חתמו בחטיבת "סמדר", שם הוצגה תוכנית "חברותא" לקידום שיח ערכי-חברתי. התוכנית מבוססת על למידה חווייתית מבוססת חקר ונתונים, ומטרתה לטפח דיאלוג משמעותי בין התלמידים סביב נושאים ערכיים וחברתיים. יישום הנושא השנתי "שורשי עמ"י" משתלב בפעילויות אלו ומחזק את הזהות והמורשת.
מפגש פתוח עם המנהלים
הסיור הסתיים במפגש עם כלל מנהלי ומנהלות בתי הספר והגנים בעיר. במסגרת המפגש, שמעה רויטל שפירא על האתגרים העומדים בפני המערכת החינוכית בעיר וקיימה שיח מקצועי מעמיק ופתוח בנוגע לנושאי הליבה המצויים על סדר היום החינוכי. הדיאלוג המקצועי שימש פלטפורמה לשיתוף פעולה ולמציאת פתרונות משותפים לאתגרים השוטפים.

מחויבות משותפת למצוינות חינוכית
אדר ארד, שנכנס לתפקידו כראש מינהל החינוך והערכים בהרצליה בסוף 2024, מביא עמו ניסיון עשיר בתחום החינוך. ארד כיהן בעבר כמנהל אגף החינוך במועצה המקומית קדימה-צורן, תחת הנהגתו זכתה הרשות בפרס החינוך המחוזי. המינוי שלו משקף את מחויבותה של עיריית הרצליה לקידום ושיפור מערכת החינוך העירונית תוך הכנסת רעיונות חדשים וגישות מתקדמות.
הביקור של מנהלת המחוז במערכת החינוך בהרצליה מעיד על השותפות ההדוקה בין משרד החינוך לעיריית הרצליה, ועל הרצון המשותף לקדם מצוינות חינוכית, חדשנות והובלת תהליכי עומק.
למען החטופים









